Určitě jste je viděli, sportovce. Pěkné, moderní auto a na střeše veze dvě až čtyři kola. Není to nebezpečné? S čím řidič takového auta musí počítat, je nějaké omezení? Nebezpečné je vést kola na střeše auta a nemyslet. Možná jste byli svědky situace, stejně jako já, kdy se z vozidla vezoucí na střeše jízdní kola, jedno uvolnilo, opustilo vůz a vydalo se svou vlastní cestou.
Mne tehdy překvapilo to, jak funguje kinetická energie. To kolo z auta seskočilo, dvakrát, třikrát poskočilo na silnici a pak se vydalo, téměř neměnnou rychlosti na souběžnou jízdu s automobilem, jehož střechu opustilo. Až po několika desítkách metrů se jen lehce naklonilo vlevo, což mělo za následek změnu jeho trajektorie směrem do protisměru. Obě auta se tomuto incidentu úspěšně vyhnula a kolo po dalších asi vjelo do příkopu, kde svou jízd zakončilo roztodivným kotrmelcem.
Tenkrát to dobře dopadlo. Jiní účastníci podobných nehod ale takové štěstí neměli. Kolo, které opustí střechu automobilu, se zpočátku pohybuje stejnou rychlostí. Na dálnici tedy i 130 km v hodině! A díky tomu, že není ničím brzděno, si tuto rychlost udržuje delší dobu. Je to velice nebezpečná situace. Jsou známá těžká poškození automobilů i vážná zranění. Je to následek lidské hlouposti a lenosti.
Mám tím na mysli to, že spousta lidí uchytí kola do držáku, aniž by se přesvědčili, že čelisti držáku dobře doléhají. Mnozí řidiči nižšího vzrůstu mají dost velký problém už při samotném nandávání kol na střechu. Chápu, že je pro ně manipulace s držáky obtížná a možná i vysilující, ale to není důvodem k tomu, aby bezpečné ukotvení kola odbyli. Měli by si být vědomi, že riskují mnoho. Možná i životy a to i životy osádky svého vozu. Kolo řítící se v protisměru může vylekat protijedoucího řidiče natolik, že strhne řízení svého vozu přímo do dráhy toho vašeho.
Kola tedy upevňujeme velice pečlivě. Pořádně stiskneme čelisti držáků a překontrolujeme, zde nemají přece jen nějakou vůli. Samotná kola pak připevníme ke stojanu speciálními páskami. Po nějaké době jízdy raději zastavíme a pevnost uchycení kol překontrolujeme. Přece jen se mohly jízdou trochu uvolnit.